#internkommunikation #information
#internkommunikation #information
Jeres politikker fungerer både som en del af virksomhedens ansigt udadtil og som mål og rammer indadtil.
At have politikker i virksomheden betyder, at virksomheden har defineret klare mål eller retningslinjer på forskellige områder. Det kan være inden for arbejdsmiljø, kvalitet, trivsel, personale, bæredygtighed, IT, CSR, løn eller lignende. I et arbejdsfællesskabsperspektiv spiller disse politikker en vigtig rolle, da de er med til at sætte retning og rammer for arbejdsfællesskabet. Politikker kan samtidig guide den enkelte, da en god politik har en tydelig beskrivelse af formål og retningslinjer for, hvordan man agerer som medarbejder på forskellige områder.
At ændre politikkerne i et arbejdsfællesskabsperspektiv er at ændre dem til et fælles sprog. Fx “Vi behandler hinanden med respekt” kan med fordel omformuleres til “En respektfuld kultur med fokus på kunden er det centrale i vores virksomhed. Derfor forpligter vi os til at vise respekt for det arbejde, som vores kolleger udfører”.
Formålet med at ændre kommunikationen i politikkerne er, at det bliver tydeligere, hvad der forventes af medarbejdere, og hvilken retning alle arbejder henimod. Det kan give medarbejderne en oplevelse af kontrol, som er vigtig for trivslen på arbejdspladsen.
“Vores politikker har fået større værdi nu. Nu udstikker de nogle tydelige mål, vi bruger som fælles rettesnor i hverdagen”
XXX
Genlæs politikker • Vælg område • Gennemskriv og valider • Kommuniker de nye politikker
Genlæs politikker
Tag “arbejdsfællesskabsbrillen” på og læs jeres politikker igennem en efter en. Svar på følgende spørgsmål:
Vælg område
Beslut hvor jeres politikker trænger til et stærkere arbejdsfællesskabssprog?
(For inspiration se indsatserne
Gennemskriv og validér
Gennemskriv de valgte politikker med fokus på kerneopgaven og arbejdsfællesskabet. Valider dem derefter i hele ledelsesgruppen for at skabe bedst mulig forankring.
Kommuniker de nye politikker
Fortæl om de nye politikker i virksomheden og på relevante platforme.
I kan med fordel lave en fælles standard eller skabelon for alle politikkerne. Det letter læsningen og gør det hurtigere at finde en ønsket tekst. En interaktiv indholdsfortegnelse kan også anbefales.
Populært sagt kan der hurtigt gå politik i politikken. Husk at ledelsessystemet skal godkende politikkerne, inden de kommunikeres til medarbejderne.
Er det tydeligt, hvem der er ansvarlig for, at politikken overholdes? Hvem vedligeholder og opdaterer den? Og hvem kommunikerer den ud, så alle har kendskab til politikken?
Hvor godt kender personalet de eksisterende politikker?
Hvordan kan vi kommunikere de nye versioner til medarbejderne?
Hvordan kommer indholdet fra politikkerne til udtryk i kulturen og arbejdsfællesskabet?
Færre end 20 pct. af de danske virksomheder har politikker om stress, mobning og chikane, seniorer og håndtering af sorg. Personalepolitikker bør bidrage til en bedre forventningsafstemning mellem ledere og medarbejdere i virksomhederne. Desværre angiver færre end hver anden medarbejder, som har nedskrevne politikker på deres arbejdsplads, at politikkerne generelt bidrager til en bedre forventningsafstemning mellem ledere og medarbejdere. Der er derfor et uforløst potentiale i de danske virksomheder, når det handler om at blive endnu bedre til at bruge personalepolitikkerne til at afstemme forventninger mellem virksomhed og medarbejder.