#retningslinjer #personalehåndbog
#retningslinjer #personalehåndbog
I personalehåndbogen får medarbejderne og ledelsen retningslinjer for en lang række forhold, som gælder for alle, medmindre andet er aftalt i de enkeltes ansættelseskontrakter.
Personalepolitikken og personalehåndbogen kan laves i et dokument eller i to separate dokumenter, der henviser til hinanden. I personalehåndbogen bør I tydeliggøre konsekvenserne, hvis medarbejdere eller ledere overtræder de beskrevne retningslinjer eller politikker.
Når indholdet i personalehåndbogen er klart beskrevet, er den med til at sætte en tydelig ramme for, hvad der forventes af medarbejdere og ledere i dagligdagen – udover det der er beskrevet i ansættelseskontrakten. Det vil sige, at medarbejderne ved, hvordan de skal agere i generelle forhold, hvad de skal leve op til, og hvad de kan forvente. Det er med til at give et fælles fundament, så klarheder over værdier, regler og forventninger er synlige for alle.
Formålet med en personalehåndbog i et arbejdsfællesskabsperspektiv er at give medarbejderne og ledelsen retningslinjer for en lang række forhold, som gælder for alle, og som er med til at understøtte arbejdsfællesskabet.
“Vores personalehåndbog gik fra at være en støvet affære på øverste hylde til at være en hjælp i hverdagen. Det skyldes i høj grad, at den kom til at afspejle vores daglige arbejdsfællesskab – og de opgaver vi skal løse sammen.”
Navn Navnesen, XX
Genlæs personalehåndbogen • Analysér • Gennemskriv • Kommuniker
Genlæs personalehåndbogen
Start med at gennemgå jeres allerede eksisterende personalehåndbog sammen med repræsentanter fra medarbejdergruppen.
Hvis I ikke allerede har en personalehåndbog og skal starte helt forfra, kan I få hjælp her: SMVguiden.dk
Analysér
Afspejler jeres personalehåndbog, hvad I stræber efter som virksomhed? Eller handler den mere om, hvad den enkelte medarbejder må og ikke må? Formålet er at skifte fra et individperspektiv til et sprog, som har et fokus på arbejdsfællesskabet. Fx kan:
“Du må ikke drikke alkohol på arbejdspladsen.”
omformuleres til
“Vi indtager ikke alkohol i arbejdstiden, men gemmer det til sociale sammenhænge.”
Gennemskriv
Personalehåndbogen skal gennemskrives ud fra et arbejdsfællesskabsperspektiv. Fokuspunkter undervejs:
Kommunikér
Den nu gennemarbejdede personalehåndbog kommunikeres til resten af virksomheden.
Inddrag medarbejdere med kendskab til arbejdsfællesskabet, så de deltager med det rette perspektiv og kan give feedback, hvis noget skal præciseres.
Fokuser på virksomhedens mål frem for individuelle og kulturelle forhold, når I justerer personalehåndbogen.
Opdater personalehåndbogen ved ændringer og fortæl medarbejderne, hvad der specifikt er ændret.
Hvor tydelig og anvisende er vores personalehåndbog? Viser den vores værdier, eller er den styret af regler?
Hvordan kommer indholdet fra personalehåndbogen til udtryk i vores hverdag?
Er der forhold, der ikke efterleves i vores virksomhed, og hvad er årsagen til det?
Læs mere om personalehåndbogen og find en guide til at gå i gang: