#fysiskindretning #activitybasedworking
#fysiskindretning #activitybasedworking
Den fysiske indretning betyder meget for arbejdsfællesskabet og for opgaveløsningen.
Hvad oplever udefrakommende, når de besøger jeres virksomhed? Signalerer I arbejdsfællesskab eller personlige præstationer? Er jeres succesmål synlige, eller får man øje på jeres værdier, når man træder ind i virksomheden? Hvordan underbygger indretningen jeres arbejdsfællesskab? Internationalt kaldes indretning efter opgaveløsningen for activity based working.
Når den fysiske indretning skal danne rammen for jeres arbejdsfællesskab, er det vigtigt at have fokus på jeres kerneopgave og de enkelte opgaver (kerneydelser i virksomheden). Bevidstheden om, hvilke opgaver der skal løses, og hvilke fysiske rammer der understøtter løsningen af de forskellige opgaver, kræver en essentiel analyse for at skabe de rette fysiske rammer.
Udover det, som vi fysisk ser i rummet, er det vigtigt at inddrage det, vi hører og mærker. Vi ser rummet som den fysiske indretning med møbler, lys og planter. Vi hører lyde i rummet – fx støj og forstyrrelser – vi fornemmer de andre og mærker indeklimaet i rummet. Alle de elementer er vigtige og skal inddrages i indretningen af rummet.
Et ikke-optimalt indeklima kan hurtigt få en negativ indflydelse på produktiviteten. Et højt flow af kolleger/kunder/samarbejdspartnere i et område, hvor der er brug for koncentration, sænker også produktiviteten. Men lidt liv med småsnakkende kolleger i et bestemt område kan have stor værdi for arbejdsglæden. Videndeling i forhold til opgaveløsningen, kollegaskab og godt socialt indeklima kan målrettes et bestemt område, så der er en generel accept af, at ‘her må vi gerne snakke’.
Telefonsnak er ofte nødvendig for at løse en bestemt opgave, men kan hurtigt være forstyrrende for andre. Derfor er det i planlægningen af optimal fysisk indretning vigtigt at være bevidst om, hvilke opgaver der løses i de forskellige områder.
Walk and talk-møder kan inddrages i indretning af mødefaciliteter. Walk and talk fremmer kreativiteten og energien hos deltagerne – eller giver et effektivt refleksivt afbræk i et længere møde. Walk and talk er velegnet til at fremme kreativiteten, give ny energi, fordøje ny viden eller blot kombinere frisk luft, bevægelse og drøftelse af vigtige emner.
Den fysiske indretning betyder meget for et arbejdsfællesskab, fordi den er med til at sætte rammer for samarbejdet og løfte kerneopgaven.
“Gennem activity based working opfordrer vi hinanden til at se, hvordan vi bedst kan understøtte forskellige opgaver og samarbejde. Der er både mulighed for at sidde og arbejde uforstyrret og arbejde sammen på projekter og driftsopgaver. Det giver en øget opmærksomhed på den opgave, vi udfører, og det arbejdsfællesskab, hvor opgaven bedst kan lykkes.”
Inge Borre Haupt, HR-Konsulent, Aarhus Vand
Kortlægning • Analyse • Beslutning • Ny indretning • Justering
Kortlægning
I skal vurdere, hvilke opgaver der løses hvor, og hvilke rammer disse opgaver kræver for at blive løst optimalt:
Analyse
I skal nu analysere kortlægningen for at lykkes med arbejdsfællesskab og kerneopgave.
Beslutning
I skal nu beslutte, hvad der skal ændres og optimeres.
Ny indretning
I skal nedsætte en gruppe, der skal få den nye indretning på plads. Gruppen skal bestå af både medarbejder- og ledelsesrepræsentanter. Husk at involvere og informere jeres kolleger undervejs, så de ved, hvad skal der ske, og hvor langt I er i processen. Brug tid på at forholde jer til formidlingen af jeres mål med indretningen. Overvej om I – ud over en fælles information om jeres tanker og beslutninger – skal udarbejde regler for ‘aktiviteten’ i de forskellige rum.
Justering
I bør løbende evaluere (fx en gang om måneden i starten og derefter en gang i kvartalet) jeres ændringer i indretningen og vurdere, om I er med til at understøtte løsning af jeres fælles kerneopgave og det arbejdsfællesskab, I ønsker. Inddrag nøglepersoner i jeres evalueringer.
Husk at kommunikere, hvilken opgave der løses i et bestemt fysisk område. Det er med til at tydeliggøre formålet med indretningen.
Husk at involvere brugerne i det område, som evalueres og fortæl, hvorfor I har indrettet, som I har gjort.
Husk at tænke udendørsarealer ind i ligningen, når I har fokus på indretning af mødelokaler. Fx giver en walk and talk god energi.
Har vi medarbejdere, der vil have problemer med at flytte rundt efter typen af opgaveløsning?
Skal vi sikre, at alle prøver at arbejde i de nyindrettede lokaler, eller skal det være op til den enkelte?
Er der situationer, vi skal være opmærksomme på i forhold til at skabe gode pauselokaliteter?