Kerneopgaven fremmer arbejdsfællesskaber

Core Culture Tivoli
I Core Culture-projektet, der løber fra oktober 2018 til marts 2021, er virksomhederne ved at udvikle et værktøj, der fremmer arbejdsfællesskaber for at forebygge og reducere stress. Når projektet er slut, skal værktøjet kunne bruges af andre virksomheder.

En tydelig kerneopgave fremmer arbejdsfællesskaber

2. oktober 2019

Hvordan fremmer man arbejdsfællesskaber for at forebygge og reducere stress? Det er fire virksomheder og to konsulenthuse i gang med at undersøge. De bygger et værktøj, der kommer andre virksomheder til gavn og er nået til 2. fase i udviklingsprocessen.

Virksomhederne har netop afsluttet det første sprint i udviklingsprocessen. Her har de etableret teams på virksomhederne og arbejdet med virksomhedernes kerneopgave. Dvs. at de har etableret et fast udviklingsteam på 2-4 personer, som skal arbejde for at fremme arbejdsfællesskaber på virksomheden. Udviklingsteamet har mandat til at skabe forandringer og består fx af HR-ansvarlige, marketingansvarlige, arbejdsmiljøansvarlige eller ledelsesansvarlige. Herudover har virksomhederne arbejdet grundigt med deres kerneopgave, så den er er skarpt defineret og trykpresset. Det er faktisk sværere, end det lyder.

Kerneopgaven sætter fokus på fællesskabet

Kerneopgaven er virksomhedens eksistensberettigelse og selve fundamentet i et arbejdsfælleskab. En kerneopgave er en aktiv og kort sætning, som alle medarbejdere kan se sig selv i – fra piccolinen til den administrerende direktør. Kerneopgaven er en rettesnor for medarbejderne, og med kerneopgaven flyttes fokus fra medarbejdernes konkrete arbejde til, hvad vedkommende bidrager med. Samtidig samler kerneopgaven medarbejderne på tværs af faglige og personlige forskelle, for alle kan se, hvordan de løser den fælles, overordnede opgave.

En god kerneopgave besvarer:

  • Hvem er vi til for?
  • Hvad skal vi gøre for eller med dem?
  • Hvorfor er det vigtigt?

 

”Gennem de seneste to år har vi arbejdet på at fokusere vores virksomhed til to forretningsområder og derfor har arbejdet med kerneopgaven været en forholdsvis smertefri – men spændende – proces for os”, fortæller Bente Enemark, salgsdirektør i Nordic Computer. ”Vi har valgt at fokusere på indhold og ikke form, så vi har ikke brugt tid på at gøre sproget lækkert, da kerneopgaven kun skal bruges internt. Det har helt klart sparet os for meget tid og mange overvejelser i processen, og det kan klart anbefales til andre.”

Nordic Computers kerneopgave lyder: ”Vi understøtter vores kunders forretning med levetidsforlængelse af datacentre gennem køb, salg og servicering af IT hardware.”

Kommunikation af kerneopgaven fremmer arbejdsfællesskaber

I 2. udviklingsfase, sprint 2, som virksomhederne netop er gået i gang med, skal kerneopgaven ud at leve i virksomhederne. Partnervirksomhederne skal med andre ord undersøge, hvordan de kan implementere deres kerneopgave og fremme arbejdsfællesskaber ved hjælp af kommunikation, sprog og psykogeografi.

I den forbindelse arbejder virksomhederne med den skriftlige kommunikation (dvs. hvad virksomheden skriver i fx notater, beslutningsgrundlag og nyhedsbreve), det talte sprog (dvs. hvordan virksomhedens medarbejdere taler med hinanden fx på gangen, til ad hoc-møder og afdelingsmøder) og psykogeografi (dvs. hvordan virksomhedens fysiske omgivelser påvirker medarbejdernes følelser og opførsel i henhold til kerneopgaven). Virksomhederne er kort sagt i gang med at udvikle indsatser, der sætter fokus på kerneopgaven for at styrke og udvikle deres arbejdsfællesskaber.

“Man kan ikke ikke-kommunikere”

Paul Watzlawick

I Nordic Computer er ledelsen en del af Core Culture-projektet, og det er en klar fordel, mener Bente Enemark.

”Ledelsen har forpligtet sig til det her projekt, fordi vi synes, det er et supervigtigt og spændende projekt. Vi vil gerne være med til at skabe verdens bedste arbejdsmiljø, og vi tror på, at arbejdsfællesskaber er vejen frem, når det gælder om at forebygge og reducere stress. Ledelsens engagement betyder, at der er kort vej fra tanke til handling, og det er en klar fordel, når man arbejder med et projekt som dette.”