#ledelsesindsats #kompetenceudvikling
#ledelsesindsats #kompetenceudvikling
I denne indsats skal I udvikle og styrke en arbejdsfællesskabsorienteret kommunikation hos alle ledere i virksomheden. Lederne er rollemodeller og skabere af den kultur, som driver virksomheden. Derfor bygger en kulturel forandring på ledernes kommunikation og adfærd.
Kommunikationen hos ledere, der arbejder i stærke arbejdsfællesskaber, tager altid udgangspunkt i kerneopgaven og opgaveløsningen. Det betyder, at lederen hele tiden kommunikerer ud fra denne prioritering:
Formålet med denne indsats er at sikre, at alle ledere i deres hverdag kommunikerer og har et sprog, der bakker op om arbejdsfællesskabet og kerneopgaven. Lederne er kulturbærere, og det er afgørende i udviklingen af stærke arbejdsfællesskaber.
“En klar ramme for mit sprog har haft den sidegevinst, at mine beslutningsprocesser er blevet mere klare og tydelige – ikke kun overfor medarbejderne, men også overfor mig selv. Vi er ikke længere i tvivl om prioriteringen: opgaven først, fællesskabet som nummer to, og til sidst det individuelle hensyn, hvis ikke det skader de første to punkter.”
Dorthe Munck Jensen, Skoleleder, Kirkeskolen Skjern
Møde om lederens kommunikation • Løbende fokus og læring • Opfølgningsmøde
Møde om lederens kommunikation
Indkald alle lederne til et møde, hvor I sætter fokus på at udvikle og styrke jeres kommunikation i et arbejdsfællesskabsperspektiv. I skal drøfte, hvad forskellen er på et ‘individorienteret sprog’ og et ‘arbejdsfællesskabsorienteret sprog’.
Download drejebog
Løbende fokus og læring
Inddel lederne i makkerpar. Makkerparrene skal efter mødet sikre løbende sparring i forhold til ændringer i kommunikationen i hverdagen. Spørgsmål, de forskellige ledelses-makkerpar kan tale om, er:
Opfølgningsmøde
Sæt fokus på, hvordan det går med sproget i et arbejdsfællesskabsperspektiv. Gode eksempler deles, og evt. udfordringer udforskes.
Det kan være svært at oversætte kerneopgaven i hverdagen. Det kan imødekommes ved, at lederen i sin kommunikation kobler kerneopgaven til hverdagens temaer som fx drift, udvikling, økonomi og personale.
Lederen vil falde i den “subjektive fælde”, når der er følelser involveret, men grib situationen og lær af den. Vær opmærksom, når ord som “jeg føler/jeg mener” kommer i spil.
Tænk hele tiden: Opgaven først, fællesskabet som nr. 2 og det individuelle hensyn til sidst, hvis det ikke skader de første to punkter.
Oplever vi, at lederne kommunikerer i forskellige retninger?
Hvor tydeligt kommunikerer lederne målet med opgaven?
Afspejler kommunikationen hos lederne, at de er skarpe i deres beslutningsprocesser?
INSPIRATION TIL VIDERE LÆSNING